Doğanın mucizelerine inanır mısınız bilmem ama ben inanırım. Her mevsimde doğa bizlerin vücut ihtiyaçlarına göre meyve ve sebzelerini üreterek bizi o mevsimin salgın hastalıklarına karşı ve mevsim geçişlerinde oluşan hastalıklara karşı korur, vücut direncini arttırır.
Örneğin sonbahar meyve ve sebzelerinin renklerine bir göz atın, turuncu, sarı, kırmızı tesadüf mü sizce tabiî ki değil her biri yüksek antioksidant ve hücre yenileyici etkilere sahip! Renklerini doğal bir pigment olan karetonoidlerden alırlar . beta karoten vücutta A vitaminine çevrilir ve sağlıklı mukozalar ve göz sağlığı için katkıda bulunur. En önemlisi Karetonoidlerden zengin besinler kanser, kalp hastalığı riskini azaltıp, bağışıklık sistemi fonksiyonlarını geliştirir.
Peki ilk bahar ve yaz meyve sebzeleri, yeşil, kırmızı, mor yine her biri yüksek vitamin ve mineral içeriğine ve sıvı içeriğine sahip. Kırmızı meyve sebzeler içeriğinde bulundurduğu antosiyanin sayesinde damarda tıkanmaları ve sertleşmeleri önler. nar ve böğürtlen gibi meyvelerin içerdiği ellagic asit sayesinde işlenmiş hazır gıdalardaki kanserojen maddeleri etkisizleştirmektedir. Mor besinler ise kanser riskini azaltmakta, kalp sağlığı ve idrar yollarına da olumlu etki yapmaktadır. Yaşlanmaya bağlı hafıza kaybını geciktirir. Yaban mersini, kızılcık gibi meyveler mesane yolları enfeksiyonları, diş eti sorunları ve ülsere karşı koruyucudur. Siyah üzüm ise kabuk ve çekirdeği ile birlikte yendiğinde vücut hücrelerinizin yenilenmesini sağlar. Bu dönemde oluşan sıvı kaybı ve bununla beraber oluşan mineral kayıplarını da yerine koymaktadırlar.
Gelelim eylül ayı beslenmesine, öncelikle bu mevsimin meyve ve sebzelerini, balıklarını tanıyalım ve sonra keyifle diyetimize eklemeye başlayalım.
Meyveler; mürdüm eriği, hünnap, kavun, karpuz, kızılcık, şeftali
Sebzeler; semizotu, bamya, mantar, domates, patlıcan, mısır, pazı, biberiye, barbunya, taze fasulye, kırmızı turp, börülce, kabak, dolmalık biber, kırmızı biber, sivri biber, havuç, salatalık
Yeşillikler; fesleğen, nane, tere, maydanoz, dereotu, reyhan, soğan, biberiye
Kuru yemişler; ceviz, fındık, badem, taze Antep fıstığı
Balıklar; palamut, lüfer, kılıç, sardalye, kırlangıç, kolyoz, mırlan
Genel olarak bakarsak, bu dönemdeki sebze ve meyvelerin, yoğun B Vitamini içeriği ile sinir sistemi harabiyetine ve depresyona karşı korumaktadır. Yoğun c vitamini içeriği ile D vitamininin kullanımında etkili. Posa ve lif içeriğinin yüksek olduğundan kronik kabızlıkta etkili, yoğun vitamin ve mineral içeriği ile sizi kışa hazırlar. Kanser hücrelerine karşı koruyucudur. Hafıza kaybını önlenmesinde faydalı, idrar söktürücü ve vücut direncini arttırmada etkilidir.
Eylül ayı besinlerine sofranızda bol bol yer verin. Bırakın fast-food tüketmeyi, yağlı kızarmış sadece boş nişasta içeren patatesleri, kebap, İskender, döner, hamburger, köfte bırakın bunları bir kenara. Şimdi taptaze sebze meyve zamanı, haydi dolapları sebze ile dolduralım vücudumuzu kışa hazırlayalım.
Günde 2,5-3 lt su içip günde 45 er dakikalık yürüyüşler yapmayı ihmal etmeyin.
Sevgiler
Diyetisyen Sezen ÇETİNKAYA

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir